BusinessTech

כל מה שצריך לדעת על הקמת סטארטאפ

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email

תוכן עניינים

איך לגייס עובדים

כדי להקים סטארט אפ מוצלח, צריך שיתקיימו כמה תנאים מצטברים ביחד. ובמידה רבה, הקמה בצורה נכונה מעלה את הסיכוי להפוך את הסטארטאפ לחברה יציבה, רווחית לאורך זמן או אפילו מועמדת להשתלב בקרן הון סיכון או בהנפקה.

זה מתחיל ברעיון, אבל לא רק 

כל סטארטאפ מתחיל בניצוץ יצירתי. לפעמים הרעיון יהיה הברקה שהגיעה ברגע אחד. לפעמים ההתחלה היא ברעיון שהתגבש והתבשל לאיטו, על אש קטנה. אבל אם רוצים לדייק, שימו לב שרעיון לבד בהחלט לא מספיק. אז איך להתחיל סטארטאפ באמת? צריך לבדוק שהרעיון עומד בכמה תנאים מצטברים. למשל, הרעיון צריך להיות מקורי. אם הרעיון לא מקורי, הוא צריך לכל הפחות להיות שיפור מאוד משמעותי של רעיון או תהליך קיים. לא פחות חשוב, הרעיון הזה צריך להיות מעניין או חשוב למספיק אנשים שיהיו מוכנים לשלם עבור השימוש במוצר שמפתחים. ואם המוצר יהיה חינמי, צריך להיות ברור כמעט מהרגע הראשון, שתהיה איזו דרך להפיק ממנו הכנסות בצורה עקיפה.

צוות, כי לבד מאוד קשה להצליח

זה נכון שרעיון לסטארטאפ צץ לרוב בראשו של יזם בודד, אבל להמשיך משם לבד זה כמעט בלתי אפשרי. כמעט כל סטארטאפ מצליח באשר הוא, הגיע לאן שהגיע בזכות שילוב איכותי, של צוות איכותי. אז אם אתה יזם, יש לך רעיון מעניין ואתם משוכנע שהוא יכול להגיע רחוק, התחיל לבנות סביבך צוות של אנשים איכותיים. חלק מהצוות יהיה ממוקד בפיתוח. חלק מהצוות יהיה ממוקד בהיבטים שיווקיים, באדמיניסטרציה, גיוס משקיעים וכן הלאה.

הסכם מייסדים, מהותו וחשיבותו

כאשר צוות הולך ומתגבש, צריך להגיע להסכמים בכל מיני היבטים מהותיים. למשל, צריך להחליט על סמכויות. צריך להחליט על הגדרות תפקידים, על נושאים כמו שמירת סודיות ואי גילוי מידע לגורמים מתחרים. צריך להחליט האם מחלקים מניות, אופציות או תגמולים אחרים ומי מקבל כמה ומתי. בקיצור, אפילו אם הצוות מורכב מהחברים הכי טובים בעולם, יש כאן היבט עסקי ומסחרי ומשפטי. מקובל ואפילו חיוני לחתום על הסכם מסודר שנקרא הסכם מייסדים. זוהי התשתית שמתלווה לצדדים הטכניים והטכנולוגיים שרוצים לפתח ולקדם הלאה.

פטנטים, מי שלא רושם עלול להפסיד

על רעיון כללי או ערטילאי, קשה מאוד לשמור זכות ראשונים. אבל כאשר הסטארטאפ מתחיל לייצר נכסים רעיוניים, פיתוחים טכנולוגיים או אלגוריתם, כבר מדובר על משהו אחר. סמוך להקמת הסטארטאפ, ברגע שהתנאים מבשילים, חשוב למהר ולרשום פטנט. שימו לב שבמדינות שונות חלים חוקי פטנטים מקומיים. זאת אומרת שלא בטוח שרישום פטנט בישראל בלבד אכן שומר על הזכויות שלכם מפני שימוש של אחרים. כדאי להתייעץ עם משרדי פטנטים או עורכי דין שמתמחים בתחום הרישום, בישראל ובעולם. העדיפו להיעזר בגורם שמכיר ספציפית את תחום ההייטק.